Tohle býval "Blog o tom, jak jsem na dva roky odjela někam bez znalosti jazyka itaského či anglického. Tak bych chtěla mít nějakou pomátku, třeba tuhle..." a teď to bude "Blog o tom jak jsem se přes Itálii dostala do Ameriky a dál, bez znalosti neEvropského světa a chtěla bych pokračovat v této památce :)"

středa 24. prosince 2014

Vzpomínky z Diáře 2: Listopad a Prosinec

Ahoj ahoj,
rozhodla jsem se spojit Listopad a Prosinec páč si nejsem úplně jistá kdy listopad skončil a kdy vlastně začal prosinec. Stalo se toho hodně tak se pokusím ten článek uspořádat do nějakého logického celku, ale omlouvám se předem jestli se mi to nepovede :).

EcoRep
Už druhým rokem pracuji v pozici EcoRep, to znamená že jsem placená za to abych učila lidi jak recyklovat, kompostovat, a šetřit elektřinu a vodu, Letošní rok jsem s María (slečnou s Nikaragui co se mnou studovala na UWC) měla na starosti kompostování v naší místní kavárně a v jídelnách. Každou středu jsme s María postavili kompostovací koše do té kavárny, stáli jsme u nich s našimi EcoRep tričky a bavili se s lidmi o tom, proč je dobré kompostovat a co to vlastně děláme. Musím přisznat že mě to docela bavilo, akorát jsem nikdy ve středu nestihla sníst oběd, takže jsem vždycky byla unavená na mé další hodina. Taky jsme organizovali vážená všeho jídla co studentům zbyde na talířích v našich jídelnách, a když ty studenti měly čistý talíř, tak jsme jim dali nálepku. Nakonec jsme zvážily všechny ty zbytky, a doufám že nám data z těchto experimentů pomůžou vynalézt nějaký systém, se kterým bychom mohli zmenšit velikost odpadu, ale na to ještě potřebujeme více času. Taky jsem pomáhala se 5-minuite-shower-challenge, kdy jsme se pokoušeli popostrčit lidi aby se sprchovali kratší dobu a šetřily vadu. Takže jsem jednou denně chodily po našich přidělených rezidencích, mluvili s lidmi, a kontrolovali jestli ty 5ti minutové přesýpací hodiny jsou ještě stále tam. Byla to docela sranda, ale taky jsem byla ráda když to skončila, páč to zabralo neuvěřitelné množství času.
Jeden s nejlepších zážitků mojí kariéry jako EcoRep bylo když jsem se se třemi dalšími EcoRepy vydala do Bostnu (pro změnu) na EcoRep symposium, což bylo setkání studentů v podobných pozicích z mnoha různých škol v Nové Anglii. Bylo to super. Přijeli jsem o den dříve a Coby nám zaplatil hotel, takže jsme večer šli do nějaké korejské restaurace, kde jsme se dobře najedli a pak jsme se prošli po Bostnu. První den jsme pak měli spousty workshopů o různých aspektech různých programů a taky skupiny ve kterých jsme diskutovali o různých aspektech našich programu. Taky tam bylo super jídlo. No prostě jsem si to užila. Večer jsme pak viděli autobus který jezdil na solární panely a jeho náhradní motor byl na olej a oni používali olej z restaurací a jejuch vlastního vaření. No prostě to bylo super. Večer pak ti tři Colby studenti odjeli protože chtěli studovat a já jsem zůstala aji na neděli a přespala jsem s jedním EcoRep z Tufts (Universita v Bostnu). Protože jsem večer neměla co dělat, šla jsem na taneční představení pořádané Tufts taneční školou které bylo moc krádné a pak spát. Neděla byla zajímavá, ale těžká. V podstatě to byla 6ti hodinová přednáška o tom jak motivoval lidi aby byli více ecologiocaly-friendly z psychologické perspektivy. Ačkoliv to bylo zajímavé, čas od času se mi to zdálo trochu přehnané. Ale dostali jsem od toho přednášejícího jeho knihu, kterou se někdy chystám přečíst, tak uvidím. Byl to úžasný víkend, až na to že jsem skoro nestihla můj autobus zpátky na Colby a musela jsem ho dobíhat :).

CARE
CARE je naše skupina která se zabývá divestment from fossil fuiels a klimatickou změnou, Tento rok jsem měla vést tuto skupinu dohromady s jednou slečnou, která ale rezignovala na svoji pozici hned v druhém týdnu školy a tak jsem ji musela vést sama. Naneštěstí, jsme velice malá skupina, takže bylo těžké dát něco dohromady. Myslím že naším největším výsledkem bylo dostat 60 studentů do New Yorku na People's Climate March. Jinak jsme pořádaly malé akce se spoustou jídla, které ano, byli kreativní, ale rozhodně nevedly k žádným výsledkům, tak doufám že se to příští semestr změní (taky protože někteří lidi kteří bývali součástí CARE se vrátí ze zahraničí). Naše poslední akce před koncem roku byla Climate Wosh Tree, kde jsme měli dřevěná kolečka na které lidé psali jejich přání pro klimat, což byla krásná a povedené akce. Myslím, že to pro mě určitě byla dobrá zkušenost vést klub lidí a dělám to ráda, ale byla bych raději kdybychom na to byli alespoň dva. No uvidíme jak to bude dál :).

SES
Students for an Engaged Society se letos rozdělilo na dvě větve, jedna z nich pořádala věci jako Bridging Gaps a ta druhá se soustředila na začátek kampaňe proti Sodexu.
Tento rok jsem uspořádali několik malé z naší série Bridging Gaps, ale já jsem si je užila. Nejzajímavější asi bylo když jsme měli profesora z německého departmentu který nám vysvětlil jak fungují profesorské platy a pojištění a tak, bylo to docela smutné. Jinak nám letos nechodila až tak moc lidí jako minulý rok, ale na druhou stranu jsme byli mnohem sepnutější skupina, i když ta nejzajímanější část byla asi když jsme začali kampaň proti Sodexo.
Sodexo je jedna ze třech největších dodavatelů jídla ve Spojených Státech (a na světě) a je s ní spousta problémů. Nejen že neplatí jejich zaměstnance dostatečně a nedávají jím žádné pojištění, taky vlastní asi tak 123 privátních věznic, které podporují horší tresty pro trestné činy jako marihuana, protože privátní věznice musí mít profit a nemají ho pokud nemají vězně za mřížemi, Sodexo byla taky několikrát zažalováno za neplacení daní, předražováním produktů, a tak dále. No prostě to není super pro nikoho, kromě lidí kteří tuto firmu vedou (které jsme mimochodem měla tu možnost potkat). No prostě mi jsme se rozhodni, že nechceme Sodexo u nás na kampusu, a pokud tady Sodexo zůstane, tak chceme aby zlepšilo pracovní podmínky našim pracovníkům a začali jsme kampaň. Zatím jsme měli tak 4 setkání, kde jsme mluvili i hlavně o tom čeho bychom chtěli dosáhnou a jak, struktuře naší skupiny, napsali jsme manifesto a domluvili se na to kdy budeme mít náš první event. Je to docela super, a máme dobrou skupinu lidí, jen bych si přála aby nás bylo víc, ale co nadělám :). Mám z toho dobrý pocit a doufám že to někam dotáhneme než se rozpadneme (nebo ještě lépe doufám že se vůbec nerozpadneme).
Na této kampani spolupracujeme s pár skupinami které jsou národní, a jedna z nich mě zavolala někdy na začátku prosince, že bych chtěli abych na den dojela do Washingtonu DC, a promluvila si s představenými Sodexa. Souhlasila jsem a za tři dny jsem se připravila na tento rozhovor, našla způsob jak dojet do Portlandu (odkud mi tato organizace koupila letenku) a kde přespat a za tři dny jsem vážně letěla do DC. Bylo to strašně zajímavé. Nejdříve jsem se potkala s jednou z hlavních organizátorek té organizace, Morgan a ona mě vzala k sobě domů abych se převlékla do slušného oblečení (které jsem si samozřejmě musela půjčit :)). Potom jsme se setkali s těmi dalšími lidmi co měli být na tom setkání a začali jsme řešit strategie toho jak mluvit, v jakém pořadí, a co je nejdůležitější. V těch střech hodinách co jsme řešili strategii jsme toho naneštěstí moc nevyřešili, ale nevadí, Nakonec ten meeting podle mě šel dobře. Měli jsme hodinu a půl kdy jsme mluvili střídavě mluvili a poslouchali se třemi zástupci Sodexo a když už nic jiného, tak bylo vidět že poslouchali a že je naše příběhy zaujali. Bude z toho nějaký výsledek? Tak to nevím. Potom jsme se prošli po Washingtonu DC a já jsem v 10 večer letěla zpátky do Portlandu, kde jsem ještě měla meeting z jednou slečnou z Klimatické koalice, které se jmenuje Maine Students for Climate Justice ohledně workshopů a dalších věcí.

International Food Festival
Někdy v listopadu jsme taky měli International Foods Festival, kdy většina mezinárodních studentlů uvaří nějaké jídlo s jejich země a lidi potom přijdou a ochutnají to. Tento rok jsme vařily bramboráky a makové šátečky. Nakonec jsem přemluvila mého kamaráda Liama, který prošel kulinářskou školou, aby se mnou jel k mým hostitelským rodičům, Sue and Bruce, kde jsme vařili. Bylo to moc příjemné odpoledne. Bruce dělá domácí pivo a tak jsme s ním pili jeho domácí pivo, pekli a vařili jsme dohromady, a užívali si,. Nakonec jsme upekli 300 makových koláčků a udělali spoustu bramboráků a všechno to bylo moc dobré!
Další den jsme potom sestavili stůl s Českou vlajkou, nějakým potahem na stůl, a vyzdobením a dali jsme tam jídlo a potom jsme to všechno rozdali. Myslím že to lidem hodně chutnalo, a i když ne, já jsem si to rozhodně užila.



Díkůvzdání
Na díkuvzdání jsem se se třemi studenty vypravila k mojí hostitelské rodině. Na ten den nám zavřou dining halls takže jsme neměli snídani ani oběd a ve dvě odpoledne, kdy nás Sue a Bruce vyzvedávali, už nám pěkně vyhládlo. Samozřejmě jsme měli krocana a brusinky a bramborovou kaši a moc jsme si to užili. Koupili jsme Sue and Bruce flašku medoviny a nějaké to víno a to je potěšilo. Nakonec jsme měli tak pěti hodinovou večeři, kde jsme řešili zajímavé témata jako rasismus a nebo klimatickou změnu, no prostě to bylo super, a jsem moc ráda, že jsem tu na tu večeři mohla být.

Jinak samozřejmě se taky děla spousty jiných věcí. Měli jsme Halloween, kde jsem se převlékla za strom (jak překvapující :)), šli jsme s mojí hostitelkou rodinou do čínské restaurace, což bylo velmi zajímavé, v našem pokoji jsme měli setkání u vína s Hiyou, Katdelen, Brucu, Ana Sofia, a Baturayem, které jsme si tuze užili (ačkoliv náš pokoj pak bych chvíli cítit jako alkohol), koukali jsme na filmy, no prostě se toho děla spousta.

Škola
Jo a mezi tím vším jsem taky chodila do školy. Tento rok jsem měla o jeden předmět méně než ten předešlý rok, což udělalo můj celý školní rok mnohem jednodušší. Na konci jsem měla jenom dva testy a jeden z nich nebyl o vědomostech ale o názoru a na ten druhý jsem měla 5 dní volna na studování, potom jsem musela dát dohromady básničkové portfolio, což bylo taky super a jednoduché, a napsat jednu esej (kterou jsem začala měsíc před koncem školy, takže nakonec jsem měla spoustu času na to abych se tou esejí několikrát probrala a zlepšila ji). Docela jsem si ty předměty užila, ale myslím že kromě makroekonomicky jsem se moc nového nenaučila a už se těším na leden, kdy budu studovat antropologii utopií (super ne?).
Tak doufám že jsem napsala alespoň o kousku svého života,
Mějte se moc krásně,
Vaše Esi

Žádné komentáře:

Okomentovat